СЦЕНАРИЙЕкип от учители: Н.Любенов,М. Михайлова, Т. Иванова
ТРЕНИНГ С УЧЕНИЦИ
„Борба срещу агресията /По силни от силата/”
Водещ: Всеки ученик има ужасно много проблеми: Какво да яде, какво да си облече /особено това е важно за момичетата/, кога да учи, как да учи, с кого да играе и още и още и още.... Обаче, познайте, кой е проблемът, по който най-често учениците се обръщат към учителите? /че са ги били или обиждали/.
Как се нарича това действие, когато ти причиняват физическа болка или те карат да правиш нещо, което не искаш? НАСИЛИЕ, АГРЕСИЯ
Това ще бъде и темата на нашето занятие днес: „АГРЕСИЯТА И КАК ДА СЕ ПРЕДПАЗВАМЕ ОТ НЕЯ”
/ПРЕЗЕНТАЦИЯ НА ТЕМА АГРЕСИЯТА/
Сега ще ви представим една сценка от училищния живот. Искам да ми кажете, има ли го в нея този проблем.
№1 АЛАН, МЮСТЕЖЕБ, ЕМО
ДАВАЙ И НЕ СЕ ОБЯСНЯВАЙ
Излизат Алан, Муси и Емо. Емо си играе с GSM-а си. Разговарят.
Алън: Дай си GSM-а, трябва да се обадя на един човек, когото ти не познаваш!
- ТИ НАЛИ ИМАШ, ОБАДИ СЕ ОТ ТВОЯ!
- А БЕ, ТИ ЧУ ЛИ КАКВО ТИ КАЗАХ. ДАЙ ГО!
Алън посяга и издърпва GSM-а, макар че Емо се съпротивлява до последния момент.
Водещ: Кажете ми една дума или израз, чрез които можем да озаглавим сценката.
Възможни отговори: насилник, кражба, несправедливост, престъпление, страх, обида...
Водещ: Сега ще ви покажем друга сценка. Ще искам после пак да ми кажете дума или израз, чрез които можем да характеризираме или озаглавим ситуацията.
№2 Севгюзел и Шефкет
ЗАПЛАХАТА
ДВАМА УЧЕНИЦИ РАЗГОВАРЯТ.
- ИМАШ ЛИ ДОМАШНО ПО МАТЕМАТИКА?
- ДА. ПИСАХ ГО ДВА ЧАСА.
- ДАЙ ДА ГО ПРЕПИША! ВЧЕРА ЗАБРАВИХ, ИГРАХ ФУТБОЛ.
- НЯМА. ДА СИ ГО НАПИСАЛ САМ!
- ДАЙ ГО, ЧЕ ЩЕ ТЕ СПУКАМ ОТ БОЙ!
Водещ: Кажете ми една дума или израз, чрез които можем да характеризираме ситуацията. Може ли да я използваме за заглавие?
Асистентът записва резултатите.
Възможни отговори: несправедливост, престъпление, заплаха, мързел....
Водещ: А сега ми кажете, какво е общото и различното с І-вата сценка.
Приемат се отговори, докато се експлицира идеята за разликите между вербално и физическо насилие.
Водещ: Посочете ми думите и действията, чрез които се осъществява насилието?
В края се дефинира категоризацията вербално и физическо насилие.
Водещ: Сега ще ви представим още две сценки. Искам да ми кажете какви средства използва насилникът и с каква цел.
№3 АЛАН, МЮСТЕЖЕБ, ЕМИЛ, ДЕТЕ С ЦВЕТЕ
ОБЯСНЕНИЕ В ЛЮБОВ
ДВАМА ГОЛЕМИ УЧЕНИЦИ ПРИВИКВАТ ПО-МАЛЪК. ВСТРАНИ СТОИ УЧЕНИЧКА. ЕДИН ОТ ГОЛЕМИТЕ КАЗВА НА МАЛКИЯ:
- ИДИ КАЖИ НА АНИ, ЧЕ МНОГО Я ХАРЕСВАМ!
- НЯМА ДА ОТИДА, СРАМ МЕ Е. ТИ Я ХАРЕСВАШ, ВЪРВИ САМ И КАЖИ!
ГОЛЕМИЯТ ХВАЩА МАЛКИЯ ЗА ЯКАТА ПРИДЪРПВА ГО, УСУКВА МУ РЪКАТА:
- ЕЙ, ДРЕБЕН, ОТИВАЙ, ЗАЩОТО ЩЕ ОСТАНЕШ С ЕДНА РЪКА!
№4 АЛАН, АНИ
КОМПЛИМЕНТ ЛИ?!
ЕДИН УЧЕНИК СПЪВА УЧЕНИЧКА. ТЯ ПАДА, ПОСЛЕ СЕ ХВАЩА ЗА КРАКА И ТРЪГВА НАКУЦВАЙКИ, А ТОЙ Я СПИРА И Й КАЗВА:
- ЗНАЕШ ЛИ ЗАЩО ТЕ СПЪНАХ? ЗАЩОТО ИМАШ ХУБАВИ КРАКА.
Водещ: Кой побеждаваше дотук в сценките? /силата, лошия, .../
Добре, а как можем да се предпазим от по-силния? Има ли нещо, което е по-силно от силата? Спомняте ли си разказчето „Сильнее силы” от учебника по руски в V клас? Сега ученици от V клас ще ни го припомнят.
/Яница, Хетаг, Живка - СилЬнее силы/
Водещ: И така, кое е това нещо, което е по-силно от силата и чрез което можем да се спасим от агресията?
Сега ще ви покажем същите сценки, които гледахте в началото, но с продължение, в което по-слабите използват различни хитрости, за да се предпазят от агресията:
№1
ДАВАЙ И НЕ СЕ ОБЯСНЯВАЙ
І вариант
Излизат Алан, Муси и Емо. Емо си играе с GSM-а си. Разговарят.
- ДАЙ СИ ТЕЛЕФОНА ДА СЕ ОБАДЯ НА ЕДИН ЧОВЕК!
- ТИ НАЛИ ИМАШ, ОБАДИ СЕ ОТ ТВОЯ!
- А БЕ, ТИ ЧУ ЛИ КАКВО ТИ КАЗАХ. ДАЙ ГО!
Алън посяга и издърпва GSM-а, макар че Емо се съпротивлява до последния момент.
- Ако се обадиш, отивам при директорката да се оплача. За доказателство ще и покажа последния разговор от моя телефон.
ІІ вариант
Излизат Алан, Муси и Емо. Емо си играе с GSM-а си. Разговарят.
- ДАЙ СИ ТЕЛЕФОНА ДА СЕ ОБАДЯ НА ЕДИН ЧОВЕК!
- ТИ НАЛИ ИМАШ, ОБАДИ СЕ ОТ ТВОЯ!
- А БЕ, ТИ ЧУ ЛИ КАКВО ТИ КАЗАХ. ДАЙ ГО!
Алън посяга и издърпва GSM-а, макар че Емо се съпротивлява до последния момент.
- Добре бе, смотаняк, аз обаче ще отида да викна татко, после той ще си поговори от твоя GSM, а може и да си пробва десния прав върху главата ти!
ІІІ вариант
Излизат Алан, Муси и Емо. Емо си играе с GSM-а си. Разговарят.
- ДАЙ СИ ТЕЛЕФОНА ДА СЕ ОБАДЯ НА ЕДИН ЧОВЕК!
- ТИ НАЛИ ИМАШ, ОБАДИ СЕ ОТ ТВОЯ!
- А БЕ, ТИ ЧУ ЛИ КАКВО ТИ КАЗАХ. ДАЙ ГО!
Алън посяга и издърпва GSM-а, макар че Емо се съпротивлява до последния момент.
- Добре бе, смотаняк, аз обаче ще отида да събера моите хора, после всички ние ще си поговорим от твоя GSM, а може и да поиграем футбол с главата ти!
Водещ: В кой от трите варианта според вас, Емо реагира най-правилно? Защо?
№2
ЗАПЛАХАТА
І вариант
Севгюзел, Тюнджар
ДВАМА УЧЕНИЦИ РАЗГОВАРЯТ.
- ИМАШ ЛИ ДОМАШНО ПО МАТЕМАТИКА?
- ДА. ПИСАХ ГО ДВА ЧАСА.
- ДАЙ ДА ГО ПРЕПИША! ВЧЕРА ЗАБРАВИХ, ИГРАХ ФУТБОЛ.
- НЯМА. ДА СИ ГО НАПИСАЛ САМ!
- ДАЙ ГО, ЧЕ ЩЕ ТЕ СПУКАМ ОТ БОЙ!
- ДОБРЕ, НЕ МЕ УДРЯЙ! САМО ЧЕ, ИВАНКА Е ПОЛУЧИЛА ДРУГИ ОТГОВОРИ. НЕ ЗНАЯ,КОИ СА ВЕРНИТЕ.
ІІ вариант
Севгюзел, Шефкет
ДВАМА УЧЕНИЦИ РАЗГОВАРЯТ.
- ИМАШ ЛИ ДОМАШНО ПО МАТЕМАТИКА?
- ДА. ПИСАХ ГО ДВА ЧАСА.
- ДАЙ ДА ГО ПРЕПИША! ВЧЕРА ЗАБРАВИХ, ИГРАХ ФУТБОЛ.
- НЯМА. ДА СИ ГО НАПИСАЛ САМ!
- ДАЙ ГО, ЧЕ ЩЕ ТЕ СПУКАМ ОТ БОЙ!
- ДОБРЕ, АМА АКО ОТГОВОРИТЕ МИ СА ГРЕШНИ? ДВОЙКАТА ЩЕ БЪДЕ В ТВОЯ БЕЛЕЖНИК. ЗА МЕН ГОСПОДИНЪТ ЗНАЕ, ЧЕ ВСЕКИ ДЕН СИ ПИША ДОМАШНИТЕ. АМА ЗА ТЕБ......
ІІІ вариант
Тюнджар, Шефкет, Дарин
ДВАМА УЧЕНИЦИ РАЗГОВАРЯТ.
- ИМАШ ЛИ ДОМАШНО ПО МАТЕМАТИКА?
- ДА. ПИСАХ ГО ДВА ЧАСА.
- ДАЙ ДА ГО ПРЕПИША! ВЧЕРА ЗАБРАВИХ, ИГРАХ ФУТБОЛ.
- НЯМА. ДА СИ ГО НАПИСАЛ САМ!
- ДАЙ ГО, ЧЕ ЩЕ ТЕ СПУКАМ ОТ БОЙ!
- ТИ ЛИ, БЕ? ТИ ЛИ ЩЕ МЕ СПУКАШ ОТ БОЙ!
Хващат се за яките и започват да се бият. Влиза учителят.
- КАКВО СТАВА ТУК? ЗАЩО СЕ БИЕТЕ?
- АМИ ЗА ДОМАШНОТО. ТОЙ ИСКАШЕ ДА ГО ПРЕПИСВА, А АЗ НЕ МУ ГО ДАДОХ.
- ТОЙ МЕ НАПСУВА, ГОСПОДИНЕ!
- НА ТЕБ – ДВОЙКА, ЗАЩОТО НЯМАШ ДОМАШНО.! А ТИ СИ ДАЙ ДОМАШНОТО, ЗА ДА ГО ПРОВЕРЯ! АМИ ОТГОВОРИТЕ ТИ СА ГРЕШНИ. И НА ТЕБ ДВОЙКА!
Водещ: Как Севгюзел използва хитрост, за да не я опердашат и за да не допусне мързеливецът да се възползва от нейния труд?
№3 Мюстеджеб, Дарин
ОБЯСНЕНИЕ В ЛЮБОВ
І вариант
ДВАМА ГОЛЕМИ УЧЕНИЦИ ПРИВИКВАТ ПО-МАЛЪК. ВСТРАНИ СТОИ УЧЕНИЧКА. ЕДИН ОТ ГОЛЕМИТЕ КАЗВА НА МАЛКИЯ:
- ИДИ КАЖИ НА ЯНИЦА, ЧЕ МНОГО Я ХАРЕСВАМ!
- НЯМА ДА ОТИДА, СРАМ МЕ Е. ТИ Я ХАРЕСВАШ, ВЪРВИ САМ И КАЖИ!
ГОЛЕМИЯТ ХВАЩА МАЛКИЯ ЗА ЯКАТА ПРИДЪРПВА ГО, УСУКВА МУ РЪКАТА:
- ЕЙ, ДРЕБЕН, ОТИВАЙ, ЗАЩОТО ЩЕ ОСТАНЕШ С ЕДНА РЪКА!
- ДОБРЕ! И БЕЗ ТОВА Я ЧУХ ОНЯ ДЕН ДА КАЗВА НА ПРИЯТЕЛКАТА СИ,
ЧЕ МНОГО ТЕ ХАРЕСВА.......АМА САМО, КОГАТО НЕ ПСУВАШ, НЕ ОБИЖДАШ И... КОГАТО СИ СЛОЖИШ СЛЪНЧЕВИТЕ ОЧИЛА.
- ЧАКАЙ! ЧАКАЙ! МАЙ НАИСТИНА ТРЯБВА САМ ДА СИ СВЪРША
РАБОТАТА!
ІІ вариант
ДВАМА ГОЛЕМИ УЧЕНИЦИ ПРИВИКВАТ ПО-МАЛЪК. ВСТРАНИ СТОИ УЧЕНИЧКА. ЕДИН ОТ ГОЛЕМИТЕ КАЗВА НА МАЛКИЯ:
- ИДИ КАЖИ НА ЯНИЦА, ЧЕ МНОГО Я ХАРЕСВАМ!
- НЯМА ДА ОТИДА, СРАМ МЕ Е. ТИ Я ХАРЕСВАШ, ВЪРВИ САМ И КАЖИ!
ГОЛЕМИЯТ ХВАЩА МАЛКИЯ ЗА ЯКАТА ПРИДЪРПВА ГО, УСУКВА МУ РЪКАТА:
- ЕЙ, ДРЕБЕН, ОТИВАЙ, ЗАЩОТО ЩЕ ОСТАНЕШ С ЕДНА РЪКА!
Покрай тях минава дете с цвете в ръка. Насилваният казва:
- ДОБРЕ! ЧАКАЙ! ИМАМ ПО-ДОБРА ИДЕЯ!
Той се обръща към детето учтиво:
- БИ ЛИ МИ ДАЛ ТОВА ЦВЕТЕ?
- ДА. ЗАПОВЯДАЙ!
- БЛАГОДАРЯ! МНОГО СИ МИЛ!
Насилваният се обръща към насилника:
- ЕТО, ПРОБВАЙ С ТОВА ЦВЕТЕ, А КАТО Й КАЖЕШ, ЧЕ ИМА МНОГО КРАСИВИ ОЧИ, МОЖЕ И ДА ТЕ ХАРЕСА.
Водещ: Кой от двата варианта ви харесва повече? Защо?
№4 АЛАН, СЕНИХА
КОМПЛИМЕНТ ЛИ?!
І вариант
ЕДИН УЧЕНИК СПЪВА УЧЕНИЧКА. ТЯ ПАДА, ПОСЛЕ СЕ ХВАЩА ЗА КРАКА И ТРЪГВА НАКУЦВАЙКИ: КАКВО ИСКАШ БЕ? А ТОЙ Й КАЗВА:
- ЗНАЕШ ЛИ ЗАЩО ТЕ СПЪНАХ?
- ЗАЩО?
- ЗАЩОТО ИМАШ ХУБАВИ КРАКА.
- И ЗАТОВА ИСКАШ ДА МИ ГИ СЧУПИШ?! ДОРИ И 1000 ПЪТИ ДА МЕ СПЪНЕШ, ПАК НЯМА ДА ЗАПОЧНА ДА ТЕ ХАРЕСВАМ! ИЗГЛЕЖДА В ТЕБ НАИСТИНА НЯМА НИЩО ХУБАВО, КОЕТО ДА МИ ПОКАЖЕШ.
ІІ вариант
ЕДИН УЧЕНИК СПЪВА УЧЕНИЧКА. ТЯ ПАДА, ПОСЛЕ СЕ ХВАЩА ЗА КРАКА И ТРЪГВА НАКУЦВАЙКИ, А ТОЙ Я СПИРА И Й КАЗВА:
- ЗНАЕШ ЛИ ЗАЩО ТЕ СПЪНАХ? ЗАЩОТО ИМАШ ХУБАВИ КРАКА.
- АБЕ, ПРОСТАК, ТЪПАНАР, ИДИОТ! – ТИ НЕ ЗНАЕШ ЛИ, КАК ТРЯБВА ДА УХАЖВАШ ЕДНА ДАМА?!
И момичето се спуска да го бие
Водещ: В кой от двата варианта момичето допуска грешка? Може ли тя със сила да накаже насилника?
Е, хайде да обобщим. Как можем да се спасим от агресията?
• Като сменим темата на разговора.
• Като накараме насилника да повярва, че това което иска от нас, не е толкова ценно.
• Като посочим, че има кой да ни защити.
Презентация - Тодорка Добрева